12 Aralık 2018 Çarşamba

GEZİ 1 -KARS (DOĞU EKSPRESİ)

Ne kadar uzun zaman olmuş yazmayalı. Ne kadar da boşladım buraları. Yazacak o kadar çok şey birikti ki aslında, nereden başlasam bilemedim. Yeni kitaplar, yeni diziler, yeni filmler, yeni yerler...
Bir yerden başlamak gerek ama di mi? :)

Geçen yıl Kasım ayında yaptığım bir yolcukla başlayalım o zaman. Ne dersin?

Kars yolcuğu... İzmir'den Kars'a uzanan yollar, dağlar...

Hızlı trenler harici hiç tren yolculuğu yapmamış biri olarak tren yolculuğu yapmaya karar vermiştim. En zorundan başlayalım dedim ve doğu ekspresini araştırmaya başladım. Önce kısaca doğu ekspresinden bahsedeyim ki gitmek isteyenler için fikir olsun.

Ben 2017 yılında gittim ve anlattıklarım 2017'de uygulanan şeylerdi. Bu yıl değişen bir şey var mıdır bilmiyorum.  Bildiklerimi de zaten yazarım. :)

Yolculuk Ankara'dan başlıyor. Ben İzmir'de ikamet ediyordum önce Ankara'ya gittim. Doğu ekspresinin güzergâhı Ankara-Kırıkkale-Kayseri-Sivas-Erzincan-Erzurum ve son durak Kars şeklinde. Ankara'da yapılan bir çalışma nedeniyle bizim gittiğimiz zaman yolculuğa Ankara yerine bir sonraki durak olan Irmak durağından başlanıyordu. Irmak durağına kadar olan ulaşımı da Kars TCDD biletini göstermek kaydıyla ücretsiz ayarlanmış servislerle sağlıyorlardı ama bildiğim kadarıyla çalışma tamamlanmış ve artık yolculuğa Ankara Garından başlanabiliyor.

Sefer saatleri her gün Ankara'dan saat 17:55, Kars'tan ise saat 08:00'da. Ankara'dan akşam başlayan yolculuk ertesi gün akşam Kars'ta tamamlanıyor. Yani yolculuk bir gün sürüyor.

Koskoca bir gün süren tren yolculuğu mu olur demeyin sakın o kadar güzel oluyor ki. Varsa aklınızda böyle bir fikir mutlaka ama mutlaka gidin ve deneyin. Böyle bir fikriniz yoksa da artık olmalı. :)

Tredne 3 çeşit vagon var. Pulman, kuşetli ve yataklı vagon.

Pulman vagon hızlı trenlerden de aşina olduğumuz koltuklu vagon. Fiyat olarak en uygunu olsa da 1 gün sürecek bir yolculuğu düşününce kesinlikle tavsiye etmem. İnsan bedenini zorlayabilir. :)

Kuşetli vagon 4 kişinin kalabileceği, koltukların ranza şeklinde 4 yatağa dönüşebildiği vagon. Şayet 4 kişi değil iseniz yanınızda kalabilecek kişileri seçemiyorsunuz. Pulman vagona göre daha pahalı olsa da yataklı vagona göre daha uygun fiyatlı, konfor konusunda da gayet iyi bir vagon.

Yataklı vagon ise şüphesiz en konforlu vagon. İçerisinde 2 yatak, mini bir buzdolabı, 2 adet priz, lavabo (tuvalet değil sadece lavabo), masa mevcut. Konfor konusunda gerçekten çok iyi. Yolculuğu daha rahat ve keyifli geçirmek için şahane bir alternatif.

Her odada bulunan ısı paneli ile odanın ısısını isteğinize göre ayarlayabiliyorsunuz. Dışarıdaki kar manzarasını sıcacık odada, elinizdeki kahveyle izlemek sahiden paha biçilemez.

Temizlik konusunda ben oldukça şaşırmıştım. Hiç bu kadar temiz olacağını düşünmemiştim açıkçası. Yolculuğa çıkmadan önce nevresim takımı götürmeyi düşünüyordum, internetteki yorumları okuyup vagon görevlilerince dağıtılan nevresim takımlarının temiz olduğunu öğrenince boşa yük yapmayayım demiştim, Gerçekten çok temizlerdi. Sadece çarşaflar değil; vagon, tuvaletler hepsi gayet temizdi. Sadece yanınızda fazladan tuvalet kağıdı götürseniz kendinizi garantiye almış olursunuz. Yolculuğun sonuna doğru tuvalet kağıtları bitmiş olabiliyor.

Trende yemekli vagon da var ancak biz sadece dolanmak için gittik. Oradan herhangi bir şey yemedik. Ankara'dan yola çıkmadan önce alışveriş yaptığımız için hiç gerek kalmadı. Ama duyduğum kadarıyla yemekli vagondaki yemekler de hem uygun hem de güzelmiş. Fotoğrafta da gördüğünüz gibi sarmamızı bile götürmüştük biz. :)

Size tavsiye küçük bir su ısıtıcısı ya da kahve makinesi götürün yanınızda, böylece her daim hazır olan sıcak suyunuzla kahve, çay içebilirsiniz. Biz bardak çorbalardan da almıştık. Kahvaltı niyetine çorbayla güne başlamıştık. :)

Tren yol üzerinde birçok durakta duruyor ancak bekleme süresi sadece birkaç dakika oluyor. Bu süre içerisinde dışarıdan bir şey alıp gelmek pek mantıklı olmadığı için erzaklarınızla gidin derim. :) En uzun mola yeri Erzurum Garında yanılmıyorsam yaklaşık olarak yarım saat kadar bir süre. Erzurum Garından bir önceki durakta kompartıman görevlisi tek tek vagonları gezerek cağ kebabı siparişi vermek isteyen olup olmadığını soruyordu. Biz o sormadan önce Erzurum'da bir lokantayı arayarak siparişimizi vermiştik bile. :) Doğu ekspresini kullanan çoğu kişi bunu yaptığı için işletmede bu duruma alışık. Tam tren saatinde kebaplarınızı hazır ediyor. Denenmesi gereken güzel bir deneyimdi. :)

Genel bilgilerden sonra biraz da yolculuktan bahsedelim. O kadar güzel, o kadar keyifli bir deneyimdi ki...
Kars'a uzanan yollar, yol kenarlarındaki çocuklar, dereler, koca koca dağlar...
İnsanı hem ürkütüyor hem de değişik bir huzur veriyor.

Kocaman dağların yanından geçtikçe insan kendini küçücük hissediyor. Ufaldıkça ufalıyor. Doğu'ya yaklaştıkça yer yer karlar eşlik etmeye başladı bize. Bir yerden sonra ise tamamen karla kaplı bir manzarayla karşı karşıya kaldık.

Sonunda Kars'a varınca hemen kalacağımız yere yerleşip kendimizi sokağa attık. İzmir'de yaşayan ve kara hasret biri olarak heyecanımı görmeniz lazımdı. :) Karda daha doğrusu buzda yürümeyi becerememem de cabası. :)

Ani harabeleri, Kars kalesi, çıldır gölü derken günler nasıl geçti anlamadık. Zamanımız kısıtlı olduğundan hızlandırılmış bir Kars turu yaptık ama her anı çok keyifliydi. Eğer böyle bir planınız varsa 3 günde gezmek istediğiniz yerleri hızlandırılmış bir programla gezebilirsiniz. Kaz eti yemeden de dönmeyin. :)

Ani harabelerine gidip Ermenistan'a karşı kahvaltımızı yapmak ise paha biçilemezdi.

Çıldır gölünün sessizliği, durgunluğunu gördükçe insanın tüyleri ürperiyor. Tarifi zor bir huzur kaplıyor insanın ruhunu...

Çıldır gölüne gitmişken sakın ola balık yemeden dönmeyin. ;)